Wednesday, January 18, 2017
Sistem fuel pump kereta Proton Gen2
Assalamualaikum,,,
Ramai diantara kita terutamanya pengguna kereta gen2 atau waja campro mempunyai masalah kereta tidak dapat dhidupkan dan terus dalam kepala mengatakan fuel pump dah Kong.
-Setelah ignition switch di hidupkan ,sepatotnya fuel pump akan ON dimana kita boleh dengar bunyi dibawah seat belakang.Seandainyanya ia tidak berbunyi, sah lah fuel pump tidak dapat di ON.
-Ok,fuel pump tidak dapat di ON,adakah ia telah rosak?.Jadi kita kena periksa .Jikalau kita terus kata ia memang fuel pump dah kong dan terus p beli baru..maka itu tindakan yang mungkin akan menrugikan diri sendiri.
-Seandainya perkara seperti ini berlaku,
1.Kita periksa fuel pump itu samada volt sampai ke tidak pada fuel pump...kita boleh gunakan test lamp atau multimeter..dekat fuel pump socket ada 4 pin.Test pada pin yang no.2 dan 3...no 1 dan 4 adalah untuk fuel level .
2.Seandainya Volt ada,maka sah lah fuel pump itu yang dah rosak.Tetapi senadinya volt tiada,maka kemungkinan wire putus atau pun relay fuel pump yang dah rosak
3.Oleh itu boleh rujuk gambarajah di bawah untuk trace satu persatu jikalau volt tidak sampai kepada fuel pump
Tuesday, January 17, 2017
Baiki oil turbo oulet to oilsump proton gen2
Assalamualakum.....
Masalah:
Oil leak
Masalah:
Oil leak
Setelah di periksa ,minyak bocor disebabkan oleh crack pada inlet oil returb turbo yang masuk ke oil sump
Buka oil sump
inlet sudah patah
Buat inlet baru dengan menggunakan brass fitting
Buat testing leak dan pasang semula oil sump pada enjin
Sekian
Testing Knock gauge gizzmo Klite
lampu LED akan menyala dari hijau ke pada merah mengikut load dan rpm,,,,merah adalah level yang paling tinggi..Seandainya ada knock,,,ia kan flick dengan cepat.Pada video ini tiada knock
calibrate knock gauge (gizzmo Klite)
Knock gauge jenis ini ia auto calibrate..dan cara nya seperti dalam video ini.
Jari diletakkan pada gauge selama 6 saat dan selepas itu ia akan auto calibrate mencari frenquecy yang sesuai dengan enjin kereta.Harga gauge ni dalam RM 1k++
DIY tukar clutch gen2
Assalamualaikum,,,
kali ini saya ingin berkongsi serba sedikit berkenaan dengan penukaran clutch pada pada proton gen2.
Masalah yang saya hadapi adalah clutch slip semasa boosting.Clutch yang saya pakai adalah exedy 3 puck racing .Clutch ini sangat power n sangat berat,,,hahahah
1. Jerk kereta...Pastikan pakai jack stand
2.Keadaan flywheel setelah clutch dibuka dan gearbox di turunkan
kali ini saya ingin berkongsi serba sedikit berkenaan dengan penukaran clutch pada pada proton gen2.
Masalah yang saya hadapi adalah clutch slip semasa boosting.Clutch yang saya pakai adalah exedy 3 puck racing .Clutch ini sangat power n sangat berat,,,hahahah
1. Jerk kereta...Pastikan pakai jack stand
2.Keadaan flywheel setelah clutch dibuka dan gearbox di turunkan
3.keluarkan drive shaft kedua2 belah
4.gearbox yang telah dikeluarkan
5.testing clutch baru
6.pasang cover clutch dan alignment pakai marker pen....hehehehe
7.clutch n cover siap dipasang
8. Pasang gearbox n drive shaft ...and siappppp
Campro ECU Pin Out With haltech sp500
Assalamualaikum,...
ECU pin out adalah sangat penting untuk diketahui oleh mereka yang ingin memasang Standalone Engine management seperti Haltech ,Adaptronic dan sebagainya.Ini adalah ECU pin out bagi enjin campro S4ph.
Campro pin out
Haltech sp500 pin out to Campro ecu Pin OUT
Diharap dapat membantu mereka diluar sana
terima kasih
ECU pin out adalah sangat penting untuk diketahui oleh mereka yang ingin memasang Standalone Engine management seperti Haltech ,Adaptronic dan sebagainya.Ini adalah ECU pin out bagi enjin campro S4ph.
Campro pin out
Haltech sp500 pin out to Campro ecu Pin OUT
Diharap dapat membantu mereka diluar sana
terima kasih
Wednesday, June 1, 2016
upgrade td04l 13t kepada 19t
Post kali ini berkenaan dengan upgrade turbo td04l
Setelah memasang hausing wheel..Turbo ini akan dipasangkan kembali pada manifold
Setelah sekian lama menggunakan td04 13t hampir 5 tahun,kali ini mengupgrade 13t kepada 19t.
Caranya dengan menukar compressor wheel kepada yang kecil (13t ) kepada yang besar sikit (19t).Power band akan lambat sikit atau lag.13t full boost pada 4k rpm dan 19t menjadi 4.5k rpm.So kira ok la nak power lebih lag mesti la lebih.
compressor wheel ini telah di beli On line daripada CT turbo dan mengambil masa 2 hari untuk menerimanya
turbo ini dibuka dari pada manifold.Hanya buka CHRA nye sahaja.
setelah dipasang wheel 19t ini,,adoiii didapati ia tidak ngam dangan housing bearing,maka ia perlulah dibuat sedikit modifikasi agar wheel ini ngam .
inilah dia compressor wheel 19t dan juga housing nya sekali.Housing kena tukar sebab 19t adalah besar dan tidak muat.
So inilah dia,,perbezaan wheel 13t dan 19t
oleh itu,modifikasi dibuat untuk membesarkan housing ,ia dibuat dengan menggunakan machine CNC lathe.
so housing bearing telah dibesarkan kan
so ia telah ngam ,dan pasang housing wheel.
Last sekali,engine perlu di retune semula .Retuning adalah wajib kerana 19t punya peel dah tak sama macam 13t. Sekian ....
Subscribe to:
Posts (Atom)