Pages

Wednesday, June 1, 2016

upgrade td04l 13t kepada 19t

Post kali ini berkenaan dengan upgrade turbo td04l
Setelah sekian lama menggunakan td04 13t hampir 5 tahun,kali ini mengupgrade 13t kepada 19t.
Caranya dengan menukar compressor wheel kepada yang kecil (13t ) kepada yang besar sikit (19t).Power band akan lambat sikit atau lag.13t full boost pada 4k rpm dan 19t menjadi 4.5k rpm.So kira ok la nak power lebih lag mesti la lebih.

compressor wheel ini telah di beli On line daripada CT turbo dan mengambil masa 2 hari untuk menerimanya
inilah dia compressor wheel 19t dan juga housing nya sekali.Housing kena tukar sebab 19t adalah besar dan tidak muat.

turbo ini dibuka dari pada manifold.Hanya buka CHRA nye sahaja.
So inilah dia,,perbezaan wheel 13t dan 19t

 setelah dipasang wheel 19t ini,,adoiii didapati ia tidak ngam dangan housing bearing,maka ia perlulah dibuat sedikit modifikasi agar wheel ini ngam .
oleh itu,modifikasi dibuat untuk membesarkan housing ,ia dibuat dengan menggunakan machine CNC lathe.

so housing bearing telah dibesarkan kan
so ia telah ngam ,dan pasang housing wheel.

 Setelah memasang hausing wheel..Turbo ini akan dipasangkan kembali pada manifold
Last sekali,engine perlu di retune semula .Retuning adalah wajib kerana 19t punya peel dah tak sama macam 13t. Sekian ....







Sunday, January 24, 2016

DIY-compression test

Assalamualaikum.....

Pada hari ini,saya ingin berkongsi serba sedikit DIY  Compression Test
pada kereta gen2.Kebiasaan saya melakukan setiap 3 bulan bagi memeriksa keadaan enjin samada beroperasi secara normal atau tidak.


1.Saya menggunakan  Tester Kit brang king toyo t.harga yang saya beli dalam RM 150 sahaja.Ia boleh dibeli di kedai mechinery.Sebelum itu.Warm up kan dahulu enjin dalam 5 minit.




2.Keluarkan Fius Fuel Pump bagi memastikan fuel pump tidak ON semasa kita Cranking enjin ketika melakukan testing compression pada selinder.
 


3.keluarkan kesemua Spark Plug.



4.Masukkan plug tester dan ketatkan pada lubang spark plug.



5.  Crank enjin sehingga bacaan pada meter tester sudah tidak menunjukkan pertambahan bacaan.Ulangi proses yang sama pada silinder no.2,no 3 dan no.4.Pada setiap ujian yang diambil haruslah dicatit untuk membuat analisa.

6.Catitkan bacaan  setiap selinder.Setelah bacaan dianalisa,didapati keadaan enjin saya adalah normal kerana perbezaan setiap selinder tidak melebihi 10%.Bacaan yang diperolehi adalah 170psi pada setiap selinder .So kira normal la kerana enjin ini telah di rendahkan compression kerana boosting 1 bar.



7.PAsang semula fius fuel pump and spark plug dan selesai.




Friday, December 18, 2015

DIY INSTALL OIL COOLER KIT PADA PROTON GEN2

Oil Cooler atau penyejuk minyak engin merupakan pilihan yang baik bagi memastikan minyak engine tidak panas melampau dan menurunkan kualiti minyak semasa injin beroperasi,Keperluan dikira wajib jika pemanduan selalu pada pada RPM yang tinggi .Di sini saya nak berkongsi pengalaman memasang Oil cooler ini pada kereta Gen2.Kereta Gen2 saya telah Bolt On Turbo,jadi pada fikiran saya ia dikira jatuh hukum wajib pasang Oil cooler.

1.Oil Cooler Kits



Oil cooler kit ini saya beli  RM 350 dekat DD Performance di Sunway.Jikalau upah pasang kena tambah RM 100.Jadi saya buat keputusan untuk pasang sendiri untuk jimatkan duit.maklum la zaman sekarang ni kena berjimat ikut saranan mama kita datin Rosmah Mansur.Oil cooler yang saya pilih adalah 10 row (saiz sederhana).Ia lengkap dengan braided hose,An fitting,adaptor sandwich.Sebelum itu saya p beli bracket dan bolt/nut saiz 10mm untuk mengikat oil cooler ini pada kereta nanti.

2.Buka Bumper



Bumper kereta perlulah dibuka terlebih dahulu.Cara nya tidak susah,Nut n bolt ada dekat bawah fender dan clip pada bahagian atas bumper

3.Ikat atau gantung cooler

saya lebih suka letak cooler dekat tepi dari letak bersama dengan radiator kerana wap panas cooler nanti tidak meresap masuk ke radiator fin.



4.Pasang hose pada cooler

 Kedudukan cooler pun boleh diletak dihadapan radiator .
 bracket  diikat pada bolt headlight

5.Pasang Adaptor Sandwich


6.Pasang semula bumber

Cooler yang  letak tepi seperti ini,maka Forklamp sebelah kanan tidak boleh dipakai  kerana lubang itu digunakan untuk saluran angin masuk untuk menyejukkan cooler.




saya potong bumper ni dan letak jaring plastik,,,,


Sekian...........



Knock gauge (gizzmo klite) dan Wideband (innovate)



Keperluan meter-meter tambahan adalah perlu dalam memantau kondisi engine semasa ia beroperasi.
kalau nak diikutkan banyak jenis-jenis meter yang boleh ditambah pada kereta tetapi saya hanya memilih beberapa meter sahaja.

1.Boost Meter(Jasma)
  • Booost meter ini adalah untuk melihat tekanan turbo yang digunakan semasa ON boost atau OFF boost.Seandainya tekanan turbo tidak pada target atau terlebih atau kurang dari value yang disetkan,maka ia mungkin ada masalah pada kebocoran pada piping,intake manifold,exhaust manifold dan sebagainya.Boost Meter yang saya pakai jenis Jasma.Bukan yang ori pun,tapi ok reading pun tepat dan dah lama pakai dalam 3 tahun dah




2.AFR (air fuel ratio) Wideband(Innovate )
  • Keperluan meter ini pada saya adalah sangat penting bagi memantau campuran fuel dan air.Campuran fuel dan air yang tidak tepat boleh menyebabkan engin kabooom semasa boosting dan mencairkan piston.Selain itu juga ia berguna untuk sesi tuning untuk set target campuran fuel yang dikehendaki.
  • value yang saya setkan adalah seperti berikut
  • full boost = 11.5:1
  • idle =14.5;1
  • cruise 15.5;1


                                  

3.Knock Gauge (Gizzmo Klite)

  • Meter ini jarang digunakan oleh kebanyakkan pengguna kereta kerana sukar untuk diperolehi atau dibeli kerana tiada dalam pasaran tempatan.Harga gauge ini boleh tahan RM 1200++ beli dari Australia melalui EBAY.
  • Kegunaan guage ini adalah untuk memantau tahap Knocking pada engine yang mana mungkin disebabkan oleh campuran minyak yang lean,ignition advance tinggi,over boost dan sebagainya.
  • Jadi dengan adanya gauge ini,tidak perlu risaula pasal knocking.

4.Water Temperature Gauge(NRG)
  • Sebenarnya pada panel meter OEM sudah ada temperature gauge dan secara logiknya tidak perlu.
  • Tetapi kereta saya,OEM temperature gauge sudah rosak,maka saya tambah dengan after market meter .Brand yang saya guna adalah NRG .